tisdag 31 juli 2012

I taket lyser stjärnorna

Av Johanna Thydell, Natur och Kultur
Om du dör mamma, då tar jag självmord.
Det gör jag.
Då tar jag självmord.
Nej, förresten. Det heter inte ta självmord.
Det hetter begå självmord
och det heter ta livet av sig.
Alltså.
Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

dikt av: Jenna Wilsson
ämne: svenska
klass: 7C

I boken "I taket lyser stjärnorna" skildrar författaren en stereotypisk högstadieskola i dagens Sverige. Det är en skola där de populära super sig fulla varje helg och röker på rasterna - där kan man hitta Ullis-knullis med de stora brösten omgiven av sina beundrare - och alla som inte gör det blir utfrysta, till exempel Mongo-Malin som alltid håller sig för sig själv. Någonstans där emellan finns Jenna. Hon är inte populär nog för att kunna hänga med 9:orna, särskilt inte "Sakke snygg snygg snygg", som Ullis eller mobbad som Mongo-Malin. Jenna varken röker eller dricker och hon har inte många kompisar, egentligen så har hon bara en kompis. Men hon hade haft det ganska bra ändå, om nu inte Jennas mamma hade haft cancer.

Omöjlig kärlek, intriger och drama. Det perfekta receptet för en bra ungdomsbok. Historien är fängslande och väl genomtänkt, dessvärre är den skriven utan många personliga pronomen och med ett flertal uppretningar - exempelvis "Sakke snygg snygg snygg" - vilket jag tycker är lite irriterande. När jag läser böcker skrivna på det sättet blir jag yr, antagligen för att jag inte är van vid det, men efter hand vänjer man sig.

Antal sidor: 222     Betyg: Gråtfest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.