fredag 27 juli 2012

Percy Jackson - född till hjälte

Nu är det dags att fira den första bokrecensionen på "punktebba" och det tänker jag göra genom att skriva om en bok som jag fick av en kompis för bara  en vecka sedan; "Percy Jackson - född till hjälte".
Av Rick Riordan, Bonnier Carlsen förlag
Percy har dyslexi och ADHD. Han har dessutom lyckats bli relegerad från sex skolor på lika många år. Som om det inte är illa nog så har hans mattelärare - mrs Dodds - försökt döda honom. Under en klassresa till "Metropolitan Museum of Art" flög hon rakt emot honom - ja jag skrev rätt, hon flög! Mrs Dodds förvandlades till en furie med vingar och allt (för er som inte vet är en furie en monster som nämns i den grekiska mytologin). Han lyckades komma undan tack vare hans bästa vän Grover och deras latinlärare mr Brunner. De tog Percy till ett sommarläger som kallas för "Halvblodskullen" men de blev jagade av ett flertal monter under resan. När han väl var framme fick han veta varför; han är en halvgud, en halvgud som tros ha stulit Zeus mäktigaste vapen; Åskviggen. För att rentvå sitt namn, och för att inte bli sliten i stycken av Zeus, åker Percy för att hitta Åskviggen. Men monster och gudar som lurar bakom varje hörn, redo att göra vad som helst för att stoppa honom...

Rick Riordan är officiellt min nya favoritförfattare! Han har lyckats att skriva en spännande historia som passar alla från 8 år och uppåt, så låt er inte skrämmas av mängden sidor. Jag satt som fastklistrad vid boken två dagar i sträck och slutet var så oväntat och nervpirrande att jag var tvungen att läsa den andra boken i serien. Riordan har dessutom skrivit boken på ett så pass humoristiskt sett att om ni har dålig humor - precis som jag - kommer du gapskratta genom hela boken!

Antal sidor: 441     Betyg: Oförglömlig

Den här boken tillhör en kvintologi, det vill säga en serie på fem böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.