onsdag 22 augusti 2012

Inspirerad av "Utvandrarna"

När jag läste boken "Utvandrarna" - av Vilhelm Moberg - skrev jag några dikter som kan kopplas till berättelsen och syftet med historien. Jag vill inte berätta mer än så, dikterna får tala för sig själva:


Över Ocean
Dit drömmer Hans kropp och själ
Till ett land av vitt

 Detta var mitt förök till en haikudikt. Jag vet inte om jag fick till 5-7-5 stavelserna rätt men det låter bra i alla fall.

Drömmar är hopp
hoppet ger lycka
Kämpar att nå
inget alla kan få


drömmar är fåglar
vackra, fria
varför flyger de iväg?

I början var dessa två dikter bara något som jag kladdade ner när jag hade tankarna på annat håll. Det visade sig bli något av dem också. 

Den sista är nog den som jag tycker blev bäst, vad tycker ni?

En grind som ska öppnas
Ensam på vakt
Hindrar de som önskar
Nå de ord man sagt

Mäktig som en ek
Har vuxit upp ur jorden
Hindrar, stoppar, öppnas ej
För de hopputvävda orden

Men måne och sol
Går i sin eviga dans
Tusen gånger om
Ger nu en ny chans

Jordens mark föråldras
Gud grindens vård försumma
Den rosta bort till intet
Adams son ej längre våndas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.