tisdag 18 september 2012

Piraternas fånge

"Karta övermina resor från De tio sista länen. Jag tog med London trots att det är nästan översvämmat, och piraternas sumpmarker, fast man måste vara tokig för att åka dit. 
Lilly Melkun
April 2216" 

Av Emily Diamand, Semic bokförlag

Lilly Melkun är en 13 år gammal flicka som lever i en värld. En värld som vi har förstört. För flera hundra år sedan svämmade världen över. Allt som finns kvar är steniga stränder och illaluktande sankmarker - piraternas territorium. Folket i De tio sista länen - en del av det för detta Storbritannien - lever på en skör tråd då de kämpar mot svält och pirat-atacker samtidigt som en tyrannisk diktator styr landet med en järnhand. Endast ett fåtal lärda människor känner till hur det var innan "Kraschen", som översvämmade och förstörde stora delar av hela världen. I De sista tio länen finns det inte ens någon teknologi kvar! Det har till och med gått så långt att folket tror att teknologin är syndig och att användningen av det var anledningen till att förfädernas värld drunknade - bokstavligt talat.

"Farmor säger att efter Kraschen blev folk väldigt arga på datorer och allt det där andra, och det var stora människohopar som gick runt och slog sönder dem. Det finns inga kvar som fungerar någonstans, det är vad pastorn säger."

Boken är tankeväckande, men samtidigt lite fånig - fast på ett bra sätt. Det jag menar är att det är så... löjligt, kanske man kan säga, att ingen kan någonting om teknologi. Om någon, mot förmodan, stöter på till exempel en CD-skiva beskrivs det i boken som " (...) tunna silverplattor med hål i mitten."Eller "Som statyerna av små kvinnor, med blont hår och långa magra armar, som stirrar ut med stora, döda ögon." - barbie-dockor - "Och det finns en annan staty av en tjock gubbe med vitt skägg och röda kläder. Han ser ut som en pirat, för bara pirater klär sig i en ända färg, men på etiketten på sockeln står det 'Sjungande tomte'. Han kanske var en riktigt otäck piratboss som sjöng medan han hackade sönder folk?" Jag fick ett ordentligt skrattanfall när jag läste det sista citatet.

Vem skulle tro att en blandning av klimatfrågor och pirater skulle bli bra, men den här boken är en av de bästa jag har läst på länge. Den är rolig, fängslande och inspirerande - och inte någon kärlekshistoria, så den är okej för för lite yngre läsare. 

Antal sidor: 318     Betyg: Annorlunda

Nästa bok i serien heter Piraternas skatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.