måndag 26 november 2012

Personer du kanske känner

För 16 år sedan loggade Emma Nelson och Josh Templeton in på Facebook, en hemsida som inte kom att uppfinnas förrän flera år senare.   


Av Jay Asher och Carolyn Mackler, Bonnier Carlsen.

Strax efter att Emma får sin första dator loggar hon och hennes vän Josh in på en hemsida som kallas för Facebook. Vad det är vet de inte, men en kväll hittar Emma en bild på någon som heter Emma Nelson Jones som inte bara liknar henne - det är hon! Med det lilla undantaget att hon ser ut att vara 15 år äldre...

Om du fick chansen att se din framtid - skulle du ändra den då? Jag skulle. Jag menar, det finns väll inget som hindrar mig. Det är bara att ändra en liten sak, något som du inte planerade att göra från början så kommer jag aldrig träffa min framtida äkta man, flytta till England eller vad som nu händer. Med tanke på att den mannen - han heter tydligen Jordan Jones Junior, vem heter så? - kommer vara otrogen mot mig gör det mig ingenting att han försvinner ur mitt liv. Men om jag aldrig träffar honom, vem träffar jag då? Kommer det göra mitt framtida liv bättre, eller kommer de ringar i vattnet som jag skapat växa sig större - till någonting värre?

Jag tar helt enkelt och citerar min lärare: "Var försiktig med vad du läser på Facebook!" Personligen behöver jag inte oroa mig över något sådant. Jag är nämligen så pass omodern så att jag inte har något Facebook-konto. 
  Men åter till boken... historien var lite långrandig, men tanken var god. Dessutom så var de små "Facebook-notiserna" som dök upp då och då otroligt roliga att läsa och höjde bokens annars lite sega - märk ordet "lite" - berättelsen till en helt ny nivå. 
 Även om Personer du kanske känner inte är någon av mina favoriter så skulle jag inte tveka att rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.