lördag 22 december 2012

Julkalendern - 22 december

Ett efterlängtat svar

Pepparkakor i stora lass!
Många av er har svarat på min gåta - som för övrigt går att läsa här - och förvånansvärt många svarade rätt; det vill säga (markera för att läsa) *Dumbledore!* Jag som hade hoppas på att fler folk skulle ramla i fällan och gissa på tomten. Ni är för bra helt enkelt. Om ni vill läsa förklaringen så markera följande:

*Han är känd över nästan hela världen. - Hur många i världen har inte läst Harry potter?!

Han har långt vitt skägg, - Ett misslyckat försök att vilseleda er.

och ses sällan utan huvudbonad. I var enda film så har han någon form av mössa/luva/trollkarlshatt, kalla det vad ni vill.

Han är en mystisk magisk man, - Man får inte reda på något personligt om honom förrän i de sista böckerna.

och väldigt respektingivande. - Om självaste Voldemort är rädd för honom så måste man ju visa respekt. 

Många små varelser jobbar i hans kök, - Husalferna som jobbar i Hogwarts kök.

och han har ett odödligt husdjur. - Fenixen Faweks.*

Och som avslutning, ett litet tips; om du någonsin tänker utmana bokexperter, så se till att det är tillräckligt svårt. Jag talar av egen erfarenhet. ;) Nu måste jag komma på en bättre gåta till nästa år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill kommentera mitt inlägg!

Alla inlägg granskas innan de publiceras, så om du vill ställa en fråga till mig men inte vill att det ska komma upp på bloggen kan du bara skriva det i kommentaren så raderar jag den istället. Men självklart så svarar jag på din fråga ändå.